„Migające brzdące” – język migowy w przedszkolu jako droga do empatii i komunikacji
W roku szkolnym 2024/2025 w grupie „Misie” wprowadzona została innowacja metodyczna pt. „Migające brzdące”, oparta na autorskim programie własnym. Jej głównym założeniem
było rozwijanie umiejętności posługiwania się elementami Polskiego Języka Migowego (PJM) oraz wdrażanie dzieci do tolerancji i akceptacji inności w świecie społecznym.
Innowacja była odpowiedzią na potrzebę budowania u dzieci świadomości, że ludzie mogą komunikować się na różne sposoby – nie tylko werbalnie. Zajęcia miały na celu nie tylko
naukę podstawowych znaków PJM, ale również rozwijanie u dzieci wrażliwości społecznej,otwartości i gotowości do niesienia pomocy innym.
W trakcie realizacji programu dzieci:
- poznały podstawowe znaki PJM, m.in. powitania, emocje, kolory, zwierzęta czy potrzeby dnia codziennego,
- uczestniczyły w zabawach i scenkach dramowych z wykorzystaniem znaków migowych,
- oglądały krótkie materiały audiowizualne z osobami posługującymi się PJM,
Zajęcia odbywały się w formie zabawy, co sprzyjało naturalnemu przyswajaniu nowych znaków. Ważnym elementem programu było również łączenie komunikacji migowej z
aktywnością ruchową, muzyką i plastyką, co ułatwiało utrwalanie wiedzy oraz rozwijało kompetencje wielozmysłowe.
Efekty innowacji były bardzo pozytywne – dzieci z entuzjazmem uczestniczyły w zajęciach, chętnie uczyły się nowych znaków i stosowały je w codziennych sytuacjach. Co ważniejsze, wykazały większą empatię wobec osób z niepełnosprawnościami oraz zrozumienie dla różnorodności w komunikacji.
Program „Migające brzdące” pokazał, że nawet najmłodsze dzieci mogą być aktywnymi uczestnikami działań na rzecz inkluzyjności i równych szans w edukacji i społeczeństwie.